onsdag den 13. november 2013

The Order of Leavitt

Leavitt's model
Fundamentet i et firma

Vi fik en introduktion i Leavitt's model der handler om hvordan et firma er helt op i fire sektioner.
  1. Teknologi
  2. Personer
  3. Opgaver
  4. Struktur
Leavitt for tæller også hvordan et aspekt af modellen påvirker alle de andre sektioner af firmaer. 
fx:
Laver man ændringer i teknologien så kommer er ændringer i de andre aspekter således:
  • Personer: Personale skal havde kursus i den nye teknologi
  • Opgaver: Gamle opgave bliver måske fjerne pga den nye teknologi og/eller nye opstår.
  • Struktur: Firmaet kan få ændringer i udgift og indtjening pga den nye teknologi.
Levaitt's model er en visualisering på det symbiostiske forhold der imellem alle aspekter i et firma.

Fra udtalelser til orden

Her fik vi en opgave hvor vi ud fra Leavitt's model skulle opdele udtalelser fra en fiktiv klient kaldet Lars. Han ville gerne indføre et større marked for tegneserier på det danske markede, især indenfor Manga.

Teknologi

  • Komplet web-shop løsning købes hos DanDomain.dk.
  • Indkøb af en ny laser/farveprinter
  • Indkøb af 2 nye kraftigere computere
  • E-handelsserveren hostes hos DanDomain.dk

Personer

  • Kursus i håndtering af e-handelsløsninger
  • Lars har en stor viden om tegneserier
  • Lars har et godt netværk i branchen
  • Medhjælperen skal have en stor interesse for tegneserier og viden indenfor IT

Opgaver

  • Lave søgeordsoptimering
  • Udbetaling af løn til den nye medarbejder
  • Vedligeholdelse af hjemmesiden via browseren
  • Optælling af lageret
  • Følge kundetrafikken på hjemmesiden

Struktur

  • 10% af omsætningen skal bruges til markedsføring
  • Omsætning det 1. år sættes til kr. 500.000
  • Indenfor 3 år skal firmaet have en markedsandel på 15%
  • Indkøb foretages udelukkende af Lars
  • Ansættelse af en medhjælper
  • E-shoppen skal have største udvalg af manga-tegneserier
Den defination mig og min gruppe fandt frem til passer ikke 100 % til det som facit viste, men det har givet materiale til diskussion blandt hele klassen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar